Eseménynaptár

banner banner

A Kárpátikum Alapítványi túrái

SZÉKELY KÉK TÚRA
Közép– és Észak-Hargitai szakaszának terepbejárása és állapotfelmérése
2019. augusztus 08-10.

2019. augusztus 08. | Tolvajos-tető – Madarasi-Hargita menedékház Táv: 17,04 km, szintemelkedés: 1038 méter, szintsüllyedés: 412 méter

A kék túra folytatásának reggelén vonattal érkeztünk Csíkszeredára, majd átgyalogoltunk a Hargita úti felüljárón és stoppolásba kezdtünk. Mivel nem nagyon álltak meg az autósok és mi is ki voltunk éhezve a túrázásra, így taxit béreltünk és 20 perc alatt már a túránk kezdőpontján voltunk. A júniusi hargitai túránk itt fejeződött be és most a leégett Bredec (székelyül Fenyőcske) panzió kerítésén átmászva vezet az utunk a Hargita középső és északi része felé. 960 méter magasságban indulunk, majd emelkedünk a Tolvajosi kőbánya mellett 1100 méterig, ahol az erdőbe beérünk. Az erdőbe való bejutáskor nem a kitaposott úton kell felfelé haladni, hanem az úttól jobbra kb. 10 méterre a földön található egy kő és azon halványan észrevehető a kék jelzés. Az ösvényt a fák között észrevenni nagyon nehéz. Az út folyamatosan emelkedik 1250 méter magasságig, majd később 1350 méterig. A Borhegyese csúcs oldalából tökéletes kilátás nyílik a Csicsói-Hargitára.

A jelzés az útvonalon végig követhető. Először a sípályák mellett haladunk el, majd a Balu Szabadidőközpont mellett és beérünk a központba, ahol balra kell kanyarodni. A sípályákról szép kilátás nyílik a Kossuth-sziklára és Csíkszereda városára.

Itt rákanyarodtunk a főútra, ami összeköti a Tolvajos-tetőt Piricskével. Szinte azonnal jobbra kell kanyarodni a Hotel Ózon felé. A hotelig csak felfelé kell menni, először aszfalton, majd zúzott kövön. A hotel mellett a régi sífelvonó mellett kell haladni, majd szinte azonnal be kell térni jobbra az erdőbe. A hegy oldalában haladunk fel 1620 méter magasságig és kiérünk a Csicsói-Hargita oldalába, ahol degeszre ehetjük magunkat áfonyával.

Legalábbis augusztusban. A kék sáv elhalad a Csopoly, a Mádéfalvi-Hargita és a Rákosi-Hargita alatt.

A Rákosi-Hargita előtt elkanyarodva nyugat felé vettük az irányt 1700 méter magasságig, a Madarasi-Hargita alá emelkedünk. Innen dél felé fordulunk, elhaladunk a Famedve mellett, majd jobbra fordulva ereszkedünk a Madarasi-menedékházig.

• A túra 1. napjának nyomvonala [KMZ | 17KB]

2019. augusztus 09. | Madarasi-Hargita menedékház – Salvamont Ördög-tói menedékháza Táv: 16 km, szintemelkedés: 542 méter, szintsüllyedés: 878 méter

Az időjárás a kegyeibe fogadott minket, mert a hajnali kiadós eső után egyre jobb lett az idő, így a 10 órakor a Vitus panzióban elfogyasztott kiadós reggeli után indultunk utunknak. Mielőtt elindultunk volna a túránkra, még szétnéztünk a nyári Madarasi sí központ területén.

A műúton Ivó felé kell haladnunk, majd a műútról a Natura kulcsos ház felé kell kanyarodnunk. A kulcsos ház mellett baloldalon halad a kék út.

Kellemes erdei séta a hajnali eső utáni sár ellenére is. A Gyöngyös-kútnál teleittuk magunkat, majd a kút után jól jelezve élesen balra fordulunk. Az éles kanyar után egy erdei úton haladunk, majd kék színű tájékoztató táblára lehetünk figyelmesek. Itt az út jobbra az erdőben halad. A Tarhavas mellett elhaladunk 1500 méteren és folyamatosan süllyedünk egészen 1400 méterig. Ezen a szakaszon újra találkoztunk mikádóként összeborult fenyőfákkal, mely túránkat jelentősen lassította. A Bánya-tető alatt a túra útvonala egy hatalmas, mellig érő csalánosban jobbra kanyarodik az éles szakadék mellett.

A Bánya-tetőtől a Fertő-nyeregig is jól követhető a jelzés, de ezen a szakaszon is jellemező a kiborult fenyőfák tömkelege. 1310 méterre érkezünk a Fertő-nyeregbe. Innen kezdődik a Hargita északi része. A Fertő-nyeregen áthalad az Ivó-Csíkmadaras út. Mi az útból leágazó, észak felé tartó úton haladunk tovább. Ez az út autóval járható a Libán felé. Az útról az első kanyar előtt le kellett térnünk a rétre, mert nem akartunk az itt legelésző marhacsordára vigyázó kutyákkal harcolni. A kék jelzés az útról letér és a mező keleti részén található elhagyatott faház mellett halad el. Mi itt tartottunk napozó pihenőt.

A faház mögött található forrásnál egyenesen felfelé kell haladni a domboldalon, a legfelső fa törzsén található a kék jelzés. Az út folyamatosan halad felfelé, teljesen 1589 méter magas Fertő-tető alá. Innen remek kilátás nyílik a Keleti-Kárpátok külső vonulatára, a Hagymásra, Naskalatra, Csíki-havasokra.

Innen szekérúton haladunk folyamatosan lefelé 1260 méterre, ahol az út szélén található a Salvamont Ördög-tói menedékháza.

A jelzés a lefelé úton is jól jelzett volt, sőt ezen a szakaszon a kidőlt fákat is szétvágták és az útról lehúzták. Este szalonnát sütni nem tudtunk az erős szél miatt, de a szalonna nyersen is jól esett. Naplementekor mi is lefeküdtünk aludni.

• A túra 2. napjának nyomvonala [KMZ | 34KB]

2019. augusztus 10. | Salvamont Ördög-tói menedékháza – Libán-tető Táv: 8 km, szintemelkedés: 148 méter, szintsüllyedés: 459 méter

Reggel folytattuk utunkat. Balra kell fordulni és a köves úttal párhuzamosan kell az erdőben haladni. Ösvény vezet le teljesen az Ördög-tóig. Sajnos a tavat nem láttuk, helyette a patakban megfürödtünk és a patak mellett vasas borvízet vettünk magunkhoz. A kék jel áthalad a hídon és enyhe emelkedő után balra egy hegyes szögű nyiladékon keresztül befordul az erdőbe. Ez a nyiladék egy szélesebb útba fut bele, ahol szintén balra kell fordulni. Az Ördög-tóig voltak a jó minőségű Salvamontos turistajelzések. Innen Gyuri segítségével haladtunk, aki kék színű festékkel jelölte a vékony fák törzsét. Az út kiér egy mezőre, ahol a jelzés letér az útról és a mezőn keresztül halad a másik oldalon emelkedve az erdőig. Minden kis fa oldalán kék színű festék található. A kék kereszt és a kék sáv jelzés többször keresztezi egymást, majd az utolsó szétválásnál egy fekvő fa törzsénél Gyuri felfedte kilétét. Innen az út az Ölyves-tető alatt halad el, majd az Osztoros csapásán végig haladva jut le a Libán tetői 1000 méterre, ahonnan ősszel folytatjuk túránkat a Görgényi-havasok felé.