Eseménynaptár

banner banner

A Kárpátikum Alapítványi túrái

SZÉKELY KÉK TÚRA
Dél és Közép-Görgényi havasok szakaszának terepbejárása és állapotfelmérése
2019. október 26-28.

2019. október 26. | Libán-tető – Kissomlyó mezeje menedékház Táv: 15,6 km, szintemelkedés: 912 méter, szintsüllyedés: 461 méter

Az idei október meglepően enyhe volt. Felkészültünk arra, hogy ezt a túránkat már zord időjárás mellett majd végigjárnunk. Ezzel szemben október 26-án reggel a Libánon kellemes, napsütéses idő fogadott. A Gyergyói- medencében ködös, hideg idő volt. Ez a ködös idő nem is szakadozott fel délig, de a Libánon és még a túránk folytán a magasabban fekvő hegyoldalakon perzselt a napfény és kellemes 15-18 °C-os túraidő volt.

A másik kellemes meglepetés a kék sáv jelzés hiánytalan jelölése volt. A Dél-Görgényi-havasok területéről kiadott turistatérkép nincs, így két kézi GPS-el vágtunk neki a nagy túrának. A kék sáv jelzés a Libántól a Bucsinig teljesen hibátlanul van jelölve.
A Libán tető tengerszintfeletti magassága 1000 méter. A túra elején víkendházak között haladunk, majd fokozatosan emelkedve jutottunk el a Csudálókő melletti mezőre, ahol elfogyasztottunk a tízórainkat.

Az esztenák már üresek voltak, a pásztorok szeptember végén lehajtják az állatokat a völgyekbe. Pedig ha tudták volna, hogy októberben ilyen kellemes idő lesz, akkor biztos maradtak volna még pár hetet. A Dél-Görgényi-havasok legmagasabb pontja a Csomafalvi-délhegy, ahova az új kék sáv jelzés nem visz fel.

A Libán nyeregben található tájékoztató tábla szerint kék kör jelzés lesz majd itt, de egyelőre még nem láttuk sehol felfestve. A Csomafalvi-délhegyre két oldalról is fel lehet menni. A Libán felől kb. 200 méter szintemelkedést kell leküzdeni, ha tovább megyünk a kék sáv jelzésen, akkor nyugat felől egy magasabb pontról is meg lehet közelíteni. A túra útvonala többnyire szép fenyőerdőben halad, egy-két kisebb-nagyobb mező érintésével. 1100 méterre lejutunk, majd innen kapaszkodunk vissza 1550 méterre. Először az Újfalvi-Somlyóra érkezünk fel, majd a Kis-Somlyót másszuk meg. A Kis-Somlyó oldalában lesz a Kissomlyó mezeje, melynek nyugati sarkában található a menedékház. A menedékház mellett található egy kis forrás, mely még ebben a csapadékszegény időben is csordogál. Este tüzet gyújtottunk, vacsoráztunk és hallgattuk a Marosvásárhelyi rádiót.

2019. október 27. | Kissomlyó mezeje menedékház – Bucsin-tető Táv: 13,7 km, szintemelkedés: 442 méter, szintsüllyedés: 624 méter

Igazán kipihentük magunkat, mert az óraátállítás miatt egy órával többet aludtunk. Mikor kiértünk a faházból megint szembesültünk azzal, hogy milyen jó idő van. Kellemes 10 °C körüli volt a hőmérséklet. Mosakodás a patakban, reggelizés, lassú készülődés. Nem siettünk, ma csak a Bucsin tetőre kellett eljutnunk, amely nincs nagyon messze. 11 óra körül el is indultunk. Amikor visszaindultunk a szekérútra, akkor lettünk figyelmesek arra, hogy a mező magasabbik részén egy kopjafa áll. Közelebb értünk és láttuk, hogy a kopjafa mellett egy nagyon szépen elkészített székely kapu áll emlékül egy elhunyt helyi fiatalember részére. Méltó emléket állítottak a barátai.

A kék sáv jelzés nem visz fel a Nagy-Somlyó csúcsára, hanem nyugatról kerüli meg azt. Itt több száz méteren keresztül az út jobb oldalán tarvágás van, mely drótkerítéssel van leválasztva. A kerítést az idő és az állatok már erősen kikezdték. A Nagy-Somlyóról szépen haladunk lefelé 1130 méterre. Ezen a részen már megjelennek a vegyes és a lombhullató erők is. Ezután lassan emelkedve jutunk fel a Borzont-fő oldalába (1471 méter), ahol megebédeltünk. Az ebéd annyira jól esett és a nap annyira jól sütött, hogy kb. 1 órát aludtunk a magas szárú száraz fűben. Miután felkeltünk lesétáltunk a sípálya mellett a Bucsin-tetőre, ahol a szállásunkat elfoglaltunk a Bujdosó székely fogadóban.

2019. október 28. | Bucsin-tető - Szováta Táv: 24,8 km, szintemelkedés: 1038 méter, szintsüllyedés: 412 méter

A hétfő reggel már hűvösebb volt, a meteorológiai be is jelentette a keddtől érkező hidegfrontot és a folyamatos esőt. Így ez lett az idei év utolsó őszi túranapja. Korán reggel indultunk, mert a mai nap Szovátáig hosszú volt az út. A főútról egyenesen fel kell menni a gerincre. Ez egy közel 400 méteres szintemelkedéssel járó szakasz, mely az edzettebbeket is megszuszogtatja. Ezen a szakaszon a kék sáv jelzés erősen megkopik, összesen a gerincig két jelzést láttunk. A gerinc előtt 1520 méteren válik el a piros háromszög jelzés, amelyik a Nagy-mező-havasra visz fel és egy út, mely a Gajnásza-nyergen keresztül a Bakta-nyeregbe visz. A piros háromszög balra, északnyugatra visz. A baktai utat a tarvágások miatt nem vettük észre, igaz annyira nem is kerestük. Innen ragyogó kilátás nyílik a Gyergyói-medencére és a Dél-Görgényi-havasokra. A Gyergyói-medence egésze ködben állt.

A piros háromszög jelzés először felvisz a Kis-mező-havas oldalába, majd a Nagy-mező-havasra. Az egész túranap legrosszabb szakasza a Nagy-mező-havasra való feljutás volt. Valaha volt itt ösvény, de a borókás annyira benőtte, hogy nagyon nehéz közlekedni rajta. Az 1777 méter magas csúcsra feljutva körpanoráma tárul elénk, ahonnan lehet látni a Görgényi északi gerincét a Fancsallal és az Öreg-havassal, a keleti gerincét a Tar-kővel és a Gajnásza-csúccsal és a Dél-Görgényi havasok csúcsait is.

A csúcsról Szovátáig végig jól jelzett kék sáv jelzés található. A Nagy-mező-havas oldalában a kék sáv jelzés mentén található két építmény. Az első kilátóként funkcionál. Elég rossz állapotban van, de a Kelemen-havasok és a Sóvidék is nagyon jól látszik onnan.

A másik építmény meg menedékháznak épült. Az utunk erősen lejt a Sebes-patak völgye felé, ahol a túránk további része vezet. A patakocska egyre vastagabb lesz és az erdő is egyre lombhullatóbb.

Elhaladunk egy kőbánya, majd egy sípálya mellett is. Szovátára (510 méter) eljutva egy igazi nagy fürdővárosba csöppenünk. A természetes Medve-tó mellett számos többcsillagos hotelben is lehet fürödni. Szovátafürdő környékén a Maros megyei természetbarátok nagyon jól jelzett turistaösvényeket hoztak létre a tó körül és a város körül is.